اخبار روز

هشدار نارنجی هواشناسی برای وقوع دما‌های بالای ۵۰ درجه در خوزستان

هشدار نارنجی هواشناسی برای وقوع دما‌های بالای ۵۰ درجه در خوزستان

۱۲:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۳

محمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به استقرار توده هوای گرم و وقوع دما‌های ۴۹ و ۵۰ درجه و بالاتر از دوشنبه پنجم تا چهارشنبه هفتم شهریور در در اغلب مناطق استان بجز مناطق مرتفع شمالی و شمال شرقی و شرقی گفت : این شرایط موجب گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش سوزی در مراتع و مزارع و احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در کشاورزی، دامداری خواهد شد .

او  توصیه کرد : صرفه جویی در مصرف آب و برق بویژه در ساعات اوج مصرف ، اجتناب از تردد‌های غیر ضروری در حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی ، آبیاری مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب ، در ساعات گرم روز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب شود و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید از وسایلی مانند عینک آفتابی، کلاه و …استفاده شود.

  مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت : خودداری از رها کردن زباله‌های براق در طبیعت ، در صورت روشن نمودن آتش در مراتع اطمینان از خاموش کردن کامل آن پیش از ترک محل ضروری است . 

آقای  سبزه‌زاری افزود : بر اساس آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، تا فردا جریانات جنوبی سبب افزایش رطوبت و شرجی و وقوع پدیده مه یا مه رقیق بویژه در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی خواهد شد و پس از آن تا روز چهارشنبه افزایش رطوبت و شرجی به مناطق ساحلی و جنوبشرقی و تا حدودی مرکزی استان محدود می‌شود.

 او ادامه داد: همچنین طی امروز با توجه رطوبت مطلوب در منطقه، رشد ابر‌های همرفتی، رگبار و رعد وبرق، ریزش تگرگ و تندباد‌های لحظه‌ای در مناطق شمالی و شرقی و جنوبشرقی و تندباد‌های لحظه‌ای و احتمال رخداد گرد و خاک‌های محلی و همرفتی در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی پیش بینی می‌شود. از فردا هم وقوع دما‌های ۴۸ و ۴۹ درجه و بالاتر را در اغلب نقاط استان شاهد خواهیم بود.

در شبانه روز گذشته بستان با دمای ۴۷.۶ و ایذه با ۲۴.۵ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط استان گزارش شده اند. 

در شبانه روز گذشته اهواز به بیشینه دمای ۴۷ و کمینه دمای ۳۳.۲ درجه سانتیگراد رسیده است.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا